Vuxen med ADHD: Symtom, styrkor och utmaningar

Hur fungerar det här med ADHD hos vuxna och hur skiljer sig symtomen, beteendet och följderna av utmaningarna från den typiska bilden av ADHD? Det snackar vi om idag.

Först och främst vill jag vara tydlig med att ADHD inte är något man plötsligt får. Det är en utvecklingsrelaterad funktionsvariation där symptom och utmaningar funnits med dig hela livet.

Många kan känna igen sig i symptomen men om de inte fanns där när du var barn så kan det vara annat som ligger bakom och inte att du “fått en släng av ADHD” eller plötsligt utvecklat det. Däremot är det vanligt att symtomen blir annorlunda eller tydligare vid större livsförändringar. Att bli förälder som exempel.

Att få diagnosen som vuxen är komplext.
Symptomen är inte glasklara och skiljer sig väldigt mycket åt från person till person.
Alla har olika utmaningar och förmåga att hantera de olika symptomen. Det finns ingen tydlig mall att följa men vanliga problem för en vuxen med ADHD kan vara att:

  • Ha svårt att organisera sig i stort och smått
  • Lätt tappa bort saker.
  • Glömma bort möten och komma sent 
  • Komma till möten i orimligt god tid (kluvet eller hur?)
  • Skjuta upp saker och istället ständigt “släcka bränder”
  • Ha svårt att komma igång med uppgifter
  • Ha svårt att avsluta uppgifter när den initiala entusiasmen lagt sig
  • Ha svårt att avsluta projekt eftersom de inte är bra nog
  • Göra onödiga slarvfel
  • Att hamna i situationer där det bara blir fel
  • Ha svårt att vara närvarande i ett samtal. 
  • Ha nära till känslorna och med det agera känslostyrt.

Med det kan en vuxen med ADHD uppfattas som dramatisk, nonchalant, lat, klumpig ELLER extremt försiktig, plump, osäker, strulig, omständlig, korkad, hörselskadad (ja faktiskt) och till och med opålitlig. Det är i alla fall så vi känner oss och eftersom vi känner det så har omgivningen redan genomskådat det, eller hur?
Så är det sällan och det där är mer något som kallas för imposter syndrome, något som jag pratar mer om i den här videon..

Och just därför har vi genom livet skapat strategier för att hantera vårt beteende så att vi inte ska känna oss udda och istället försöka passa in.
Något som gör ADHD ännu svårare att identifiera hos en vuxen. Vi har redan övertygat oss själva och vår omgivning att det här är något annat. 

Min ADHD

Jag är född med ADHD och har inte förstått att det var just det förrän jag var över 40 år och därför levt med utmaningarna som den här funktionsvariationen för med sig. Men de svårigheterna har jag haft andra förklaringar till eftersom jag helt enkelt inte förstått att de varit symptom på ADHD.
Och tro mig, jag har jobbat hårt med mina strategier. Dels för att fungera men också för att hantera den ständiga känslan av att vara fel och inte räcka till och rädslan för att uppfattas som en besvikelse.  Något som jag nu vet beror på RSD (Reception Sensitive Dysphoria)

Jag har alltid kunnat skylla på att jag har nedsatt syn.
Att det förklarar varför jag tycker det är jobbigt att läsa och varför jag lätt blir trött då jag måste koncentrera mig mer än andra.
Visst, det påverkar givetvis men det förklarar inte varför jag aldrig läste böcker, inte klarade av läxor och misslyckades totalt i skolan trots alla tänkbara synhjälpmedel och stöttning för mitt synfel. 

Jag drog slutsatsen att jag inte är akademiskt lagd, att jag saknar läshuvud och inte är intelligent nog för att studera och sköta skolan som alla andra lyckas göra.
En slutsats som många med odiagnostiserad ADHD nog drar och därför lever vidare med låg självkänsla och allt som följer med det.

Men låg självkänsla betyder inte alltid lågt självförtroende. Det kan vi tvärtom ha gott om (fläckvis) … och kan därför kasta oss in i situationer och projekt som vi med lite mer eftertanke kanske inte borde gjort.

Den delen av ADHD som vuxen är oftast den som till slut syns, eller där omgivningen redan förstått vad det handlar om.

Obehandlad ADHD är farligt

Långt ifrån alla fungerar så och vänder istället förklaringen mot sig själva och fortsätter bygga på sin negativa spiral som sen eldas på av låg självkänsla. En spiral där, medvetna som omedvetna, strategier för att fungera och passa in tar ALL energi. Energi som egentligen behövs för att göra det som förväntas av oss.
I den situationen ökar stressen och såväl återhämtning som sömn påverkas.
Då är det lätt att missa saker och “misslyckas” i stort och smått.
Den psykologiska tryggheten försvinner och känslan av att vara en besvikelse blir starkare och tyngre. Det är den sortens stress som är den farliga. Och det är även ett perfekt recept på en utmattning, men allt vad det innebär.

ADHD i sig är inte farligt men följderna är ofta det och ur det perspektivet måste ADHD betraktas som livsfarligt om det inte hanteras eller behandlas.

Det är vanligt att vuxna behandlas för de tydligare följdsjukdomarna av ADHD istället för själva kärnan. Det vill säga samsjuklighet som ångestsyndrom, stress, depression och utmattning.
Det här är ännu vanligare hos kvinnor där vi verkligen behöver mer forskning och kunskap.  ADHD hos kvinnor är än mer komplicerat och yttrar sig ofta väldigt annorlunda.
Men det tar vi upp i ett eget inlägg.

Styrkor och potential med ADHD

Jag tror att det är fullt möjligt att vända ångest, depression och utmattning till framgång.
ADHD har nämligen ingenting med intelligens och skills att göra.
Och glöm inte att om du har levt med den här uppförsbacken till vuxen ålder och hanterat utmaningarna med egna strategier. Då ska du klappa dig själv på axeln och vara stolt. Det tyder på grit, intelligens och mental smidighet där du har jobbat så mycket hårdare än andra för samma funktion.

Och tänk då vad du skulle kunnat göra med rätt förutsättningar där du på riktigt kan använda din kunskap och det du är bra på.
Positiva egenskaper hos en vuxen med ADHD är nämligen att:

  • Kasta sig ut och vågar ta risker
  • Landar ofta på fötterna och har en generell inställning att saker löser sig.
  • Har bra munläder och kan prata (väldigt mycket ibland)
  • Är trevliga entusiastiska och medryckande
  • Lätta att gilla
  • Vi är roliga och det händer ofta något omkring oss.
  • Vi är generösa och villiga att hjälpa till
  • Vi har en förmåga att se individen, även om vi lätt uppfattas som nonchalanta
  • En förmåga att läsa av situationer och stämningslägen
  • En förmåga att se helheten och vara drivande där andra fastnar i detaljer. Alltså vi ser det mesta ur flera perspektiv
  • Drivs av lust och är kreativa
  • Fungerar jättebra när det brinner! Eftersom det ju tyvärr är så vi är vana vid att jobba
  • Vi kan hyperfokusera och skapa otroliga saker när motivationen finns

Även om det finns en baksida av mynten i den listan så finns det gott om potential i alla de positiva egenskaper som du med ADHD ofta har.
Det är därför viktigt att acceptera vem du är och hur du funkar, även om det sticker ut från normen. Du måste nämligen inte vara som alla andra eller utföra saker på samma sätt för att passa in. 

Vi behöver mer kunskap, forskning och förståelse om ADHD hos vuxna. Och vi måste krossa stigmatiseringen och ta bort skammen och våga prata om ADHD. Något som jag väljer att göra här och jag hoppas att vi blir fler som gör det.

ADHD är vanligare än många tror och symtomen är annorlunda än den typiska bilden som finns där ute. Det är troligt att du som tittar nu har en eller flera personer i din omgivning som har ADHD, oavsett om de vet om det själva.

Vill du bidra till ökad förståelse och har du varit i en situation där okunskapen varit tydlig och du eller någon annan råkat illa ut på grund av sin ADHD?
Det kan vara på jobbet, i skolan, hos vänner eller var som helst. Hur hanterade du det och vad sa du?  Eller, vad kom du på dagen efter att du borde sagt eller gjort?
Dela i så fall med dig av din historia i kommentarerna här nedan.
Det kan bli jättebra underlag till kommande inlägg och det är våra historier och erfarenheter som hjälper andra. Det visar att vi inte är ensamma och det är viktigt.

Se nu till att ha en toppendag gänget. Hej!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen