14 tecken i ditt beteende som kan tyda på ADHD

Har du någonsin undrat om du kanske har ADHD? Det är viktigt att komma ihåg att jag inte kan avgöra det åt dig, det vore superknasigt men jag kan dela med mig av min egen erfarenhet och kunskap om ämnet. I den här artikeln kommer jag att diskutera 14 tecken i ditt beteendet som kan tyda på att du har ADHD.
Kom dock ihåg att det bara är en läkare med djup kunskap om ADHD som kan och ska avgöra om det är rimligt med en utredning för dig.

Jag fick min ADHD-diagnos som vuxen och använder nu den här kanalen för att sprida min kunskap och prata om hur man kan hantera livet och arbetslivet som vuxen med ADHD. Med lite tur kan det förhoppningsvis hjälpa dig i någon form av riktning i det här första skedet.
En del av dem känner du redan igen men den här listan är annorlunda. Jag lovar.

Vi hoppar över de där typiska symtomen som mer relaterar till pojkar-med-myror-i-byxorna. Det är långt ifrån alla som känner igen sig i de symtomen. Särskilt om du har odiagnostiserad ADHD som vuxen.
Då är symtomen en helt annan pannkaka.

1. Svårigheter att komma igång med vardagliga uppgifter

Här menar jag uppgifter som inte är sådär jätteroliga med bubbel, ballonger och konfetti.
Jag menar de där lite tråkiga, vardagliga, förvaltande och återkommande uppgifterna som du har gjort så många gånger.
Till exempel att städa, fixa tvätten, ringa någon, tidrapportera, storhandla eller sammanfatta ett projekt du gjort.
Alltså vad som helst som ingår i en hyfsat vanlig livssituation.

Hittar du inte motivationen och bara sätter igång? Även fast du vet hur bra allt blir om du bara “gör grejen”.
Tar det oförklarligt stopp någonstans utan att du kan förstå varför?
Såvida det inte är uppgifter som är väldigt roliga, utmanande, nya eller annorlunda.
Då är det givetvis lätt att starta och sen rusa iväg i idiotfart.

Det är ett vanligt symtom som du nog redan har hört talas om.

2. Har du svårt för att avsluta uppgifter

Blir du lätt distraherad och har svårt att hålla dig till den uppgift du arbetar med?
Och just därför hamnar du i ett läge där du inte avslutar uppgifter. Det här symtomet är punkt 1:s elaka kusin och tillsammans är de riktigt taskiga.

Det kan yttra sig som en till hälften iplockad diskmaskin, väldigt många öppna flikar i webbläsaren, verktyg som legat framme länge vid den där vingliga stolen som “nästan” är lagad sedan flera dagar tillbaka eller ständigt öppna köksluckor och såna vardagliga mindre saker.

Men det kan också bli tydligt i större projekt där det blir svårt att avsluta eftersom du redan har sett helheten och identifierat kommande brister i det du gör nu. På så vis blir kommer distraktionen av eventuella problem som ännu inte finns.

3. Läser du inte bruksanvisningar och instruktioner

Läser du inte bruksanvisningar och instruktioner och kommer därför på dig själv med att onödiga slarvfel?
Troligtvis känns instruktionerna lite dumförklarande eftersom du redan har greppat helheten av det du ska göra.

Ett dilemma med ADHD-relaterade slarvfel är att det du gör behöver dubbelkollas när du jobbar så pass snabbt och har det där hyperfokuserade flowet. Det är du medveten om. Men dubbelkollandet är så sjukt tråkigt att göra så felen kommer med ändå.
Eller så blir det du gör inte klart alls eftersom du inte vill lämna ifrån dig något som kan ha brister.

Att inte vilja lämna ifrån sig något som kan ha brister är väldigt typiskt ADHD och kommer med något som kallas RSD, eller
Rejection Sensitive Dysphoria.

4. Du hör sämre än andra trots felfri hörsel

Upplever du att du hör sämre än andra när du är i stökiga miljöer med mycket bakgrundsljud?
Så pass att du kan vara helt slut efter en fika eller middag ute. Det kan du givetvis även vara pga social baksmälla om det är din grej.
Men också för att du har fokuserat stenhårt på att höra vad andra säger.

Det här är ett tydligt symtom som, verkligen går att ta på och nästan mäta.
För mig blev det här tydligt när jag började medicinera och plötsligt fick förmågan att fokusera hörseln på en punkt istället för att ta in alla ljud runt omkring mig lika mycket.

Väldigt tydligast blev det en kväll framför TV:n när min medicin började gå ur kroppen.
Jag har den sortens medicin som har en tydlig effekt och helt plötsligt upplevde jag att alla pratade högre, skramlade mer, tuggade mer ljudligt och hunden snarkade nästan lika högt som diskmaskinen som plötsligt börjat skvala och låta mer än någonsin
Jag tog plötsligt in alla ljud och hörde knappt filmen vilket gjorde mig till en typiskt grinig pappa.

5. Svårt att lyssna i samtal

Kommer du på dig själv att inte lyssna i samtal utan istället försöka komma ihåg vad du ska säga själv?

Eller så har du svårt att hålla dig kvar eftersom samtalet går så otroligt långsamt.
Tankarna driver ju iväg eftersom det kräver energi att hålla dem kvar i det du gör just nu så fort det blir lite lite tråkigt.

Om jag läser en bok, eller försöker i alla fall. Så kan jag komma på mig själv att fundera över hur bra det är att jag läser just den här boken. Bara för att inse att jag varit upptagen med att tänka på det istället för att faktiskt ta in det jag har läst de senaste sidorna.
Såvida boken inte är knasigt intressant och brinnande viktig just nu.

6. Återkommande bingande av samma serie eller film

Har du tittat igenom samma serie eller sett samma film flera gånger?
Om det är en serie eller film som du tycker om såklart.

Jag har nog sett Breaking Bad och better Call Saul fem gånger vid det här laget och uppskattar dem lika mycket varje gång.
Och det är inte på grund av dåligt minne, tror jag. Utan mer att det är bekant, tryggt och bekvämt.

Det är ett något oväntat symtom som kan vara en del av ADHD så fundera på ditt beteende här så pratar vi mer om det i ett eget inlägg.

7. Har du lätt för att fastna i uppgifter och hyperfokusera

Så pass mycket att du glömmer annat som egentligen är viktigare. Saker som mikropauser, mat, att sträcka på dig och liknande och blir du irriterad om du måste avbryta det du gör då? Till och med för att bara gå på toaletten.
Om du tenderar att göra det i detaljer eller uppgifter som nödvändigtvis inte är viktiga så är bör du även känna igen dig i nr 8.

8. Är du oorganiserad och har svårt att prioritera?

Att vara oorganiserad och har svårt att prioritera är ett vanligt symtom för ADHD. Men som vuxen med diagnosticerad ADHD är det här ofta svårt att känna igen sig i.
Detta då du troligtvis redan har koll och vet allt om struktur och organisering. Du har, medvetet som omedvetet, lagt mycket tid och energi på det och har dina strategier för att få ordning på livet.

Men utmaningen ligger i att följa den planerade strukturen och verkligen leva efter det.
Eftersom du då har hamnat i tråkig förvaltning, vardag och repetition och då börjar lägga tid på att förbättra dina strategier i detalj istället för att leva efter dem.

Du känner säkert att du VILL vara strukturerad, ordningsam och “on top” och ha koll. Men du hamnar sällan där.
Och du kan inte förstå varför det inte blev så eller varför du inte bara gjorde det där du skulle göra.

Istället kommer du ständigt på dig själv med att ha prioriterat knasigt och lagt alldeles för mycket tid på detaljer som inte är så viktiga.
Men i stunden var de mer stimulerande och roliga, och blev därför utförda.

9. Svårigheter med tider

Har du svårt med tider och känner att tid är ett luddigt begrepp och något som är svårt att överblicka?
Har du svårt med deadlines om de ligger för långt fram i tiden, och gör du därför saker i sista stund när det VERKLIGEN brinner?

Du uppfattas kanske som tidsoptimist (vilket är vanligast) eller som en tidspessimist då du ofta är ute i orimligt god tid?
Det är en vanlig strategi som många har och det kompenserar omedvetet för den bristande kollen man har på tider.

Det orättvisa med det är att du då uppfattas som någon som har koll och därför givetvis inte kan ha ADHD.

10. Nära till känslor

Har du nära till känslorna och blir väldigt lätt arg, rörd, eller ledsen?
Du kan bli rörd över mindre saker och har kanske till och med gråtit över en reklamfilm som träffat rätt.

Det är vanligt att en person med ADHD kan bli oproportionerligt arg och koka över för småsaker, ibland men inte alltid.
Många med ADHD lägger mycket tid och energi på anger management och känner oftast en otrolig ånger efter ett onödigt utbrott.

Du kan också bli väldigt glad, entusiastisk, peppad och lyrisk men med samma skeva proportion.
Hela känsloregistret ligger kort och gott utanpå kroppen.

Och även om du inte visar det och kan hantera det så känner du väldigt mycket hela tiden. Och det är något som bidrar till ökat farande tankar.
Troligtvis överanalyserar du andras beteenden och läser in lite för mycket i små reaktioner och kroppspråk.
På så vis kan du övertänka vad andra känner och tycker om en situation eller i värsta fall om dig.

Ha en fortsatt fin dag och ta hand om er!

ADHD-hjärnor är oftast skickliga på att läsa in stämningen i ett rum. Beroende på var vi är i tanken såklart.
Det är något som är påfrestande för den mentala hälsan men kan också ses som lite av en ”superkraft”.

11. Ännu mera känslor och impulsivitet

Är du impulsiv och agerar känslodrivet? Och är det något som gör att du ofta hamnar i knepiga och oväntade situationer?
Din omgivning kan tycka att det lika oförklarligt som ofta händer saker omkring dig.

Det behöver dock inte bara om att göra galna och impulsiva saker i stunden, vilket är ett typiskt ADHD-symtom.
Som vuxen med odiagnostiserad ADHD kan det vara impulsivitet över lite längre tid, och då i kombination med hyperfokus.
När något lockar kan du lägga väldigt mycket energi och/eller pengar på att genomföra det så fort som möjligt.

Du drivs av lust och är otroligt engagerad och driven eftersom du vill att den impulsen du just nu fokuserar på ska hända direkt. Du har en för bra känsla för den.
Det kan handla om projekt, företagsidéer, relationer, shopping eller en ny hobby, en aktivitet eller resa.
För mig har det här handlat om tech och gadgets där jag lagt ut lite för mycket pengar på premiumteknik. Något som jag med lite mer eftertanke inte hade köpt.

Du vill kanske också agera på impulsen direkt eftersom du vet att det blir lite tråkigare imorgon.
Ett tydligt symtom här är att din omgivning måste håla dig tillbaka och det är något som gör dig irriterad.
Förutsatt att din omgivning är hyfsat balanserad och “neurotypisk” såklart.

Bara tre punkter kvar nu!
Och är du med såhär långt så är det här uppenbarligen ett ämne som engagerar dig.
Då tycker jag att du ska besöka min Youtube-kanal om ADHD och kika på mitt babbel om ADHD – jag menar, varför inte?
Varje visning, like eller prenumeration gör min värld så mycket bättre och det är den tydligaste signalen till både mig och Youtube-gudarna att det är innehåll som är relevant för dig.
Bara gör det, jag vet att du vill.

12. Fläckvis dåligt närminne

Är det så att du ”glömmer” saker som du precis hört? Till exempel namn, samtal, instruktioner, situationer och liknande.
Eller du glömmer inte. Du var bara inte helt fokuserad just då eller så var du längre fram i tanken än du var fysiskt.
En vanlig känsla är att gå in i ett rum och inte alls minns varför en gick dit. Den tanken som triggade det har din hjärna lämnat för länge sen. Och det är först när du kommer tillbaka dit du var som du minns varför du gick iväg över huvud taget.

Du har en känsla av att du glömmer saker som andra bara kommer ihåg automatiskt, och det känns märkligt att de har den förmågan.
Här har du troligtvis en strategi att skratta bort det med att du helt enkelt inte har ett bra minne för namn eller bara tar på dig den där rollen som charmigt slarvig.

13. Kan inte stänga av tankarna

Den här punkten är viktig. Har du en känsla av att inte kunna stänga av hjärnan och upplever att tankarna far runt som en i en torktumlare.
Du har alltid en tanke igång och det finns alltid ett nytt spår att följa i varje tanke.
Du tänker blixtsnabbt och den röda tråden i dina tankebanor är logiska och enligt dig helt rimliga men pga. impuls kan du ofta kännas irrelevant och prata om saker som känns minst sagt “random”.
Det här är också något som kan ses som positivt då du snabbt kan se konsekvenser och en helhet långt före alla andra.

Tänk dig att du lunchar och kallpratar med kollegor på jobbet där någon berättar om en konsert som de varit på i helgen.
Men mitt i kollegans oändlig långsamma och långa genomgång av låtlistan avbryter du och pratar om kanelbullar… Random?

De uppfattade ju inte att du på mindre än tre sekunder hann tänka på:
– Hur kul det är med en riktigt bra konsert.
– Hur tråkigt det var under pandemin när alla spelningar ställdes in. Och alla andra föreställningar, teatrar, stand-up och bio.
– Bio funkade i och för sig hyfsat bra hemma.
– Jag skulle bara behöva ett surroundsystem för den där “äkta biokänslan”.
– Och POPCORN de gör jag bättre hemma än på bion.
– Kan jag spara ihop till ett riktigt bra surroundsystem?
– Kanske köpa en projektor med duk?
– Då kan vi kolla på Star Wars igen med riktigt ljud och grym bild.
– Prinsessan Leia i del 4 (eller del 1) beroende på hur nerdig du är. Hennes frusyr ser ju ut som hörlurar.
– Eller som i Vänner när Phoebe mobbade Ross för hans knasiga sexfantasier om Leia.
– Den där scenen på Central Perk när hon hånade honom genom att hålla upp bullar för öronen.
– BULLAR. HÖRNI! Visst är det kanelbullens dag snart. Ska jag gå och köpa några till fikat sen?

14. Känsla att inte passa in

Kan du ofta känna att du inte passar in.
Alla andra känns mer äkta, relevanta, normala och i värsta fall smartare än dig. Och du har en tydlig känsla av imposter syndrome.

Eller du kanske känner att andra inte fattar saker som du tycker är enkla.
Du kan ju snabbt se en helhet, en helhet som andra inte verkar se eller förstå och det gör dig osäker på om det är de eller du som är korkade.

Eftersom just känsloreglering är ett typiskt symtom kan du vissa dagar känna dig kapabel att flytta berg och klara av precis allt. Medan du andra dagar kan gå under totalt efter minsta motgång. Eller ifrågasätta hela ditt liv och dina val genom livet baserat på en konstig blick eller övertolkad kommentar?

Det här är en stor grej i beteendet hos vuxna med odiagnostiserad ADHD och något som vi kommer prata mer om. Eller har jag redan hintat om det?

Sammanfattning

Om du känner igen dig i alla punkter eller nästan alla punkter ovan, och att det är något som påverkar din vardag, ditt jobb/skola och dina relationer.
Då ska du först och främst ta ett steg tillbaka och tänka efter lite, se tillbaka på ditt eget beteende och agerande genom åren. Är det något som kommit nyligen pga. stress, trauma eller förändrad livssituation?
Kan du identifiera strategier som du skapat på grund av ditt beteende genom livet?
De är jag i så fall nyfiken på så dela med dig av saker du börjat göra för att hantera dina symtom i en kommentar här.

Nästa steg är att, så gott du kan, tänka tillbaka på ditt beteende som barn.
Upplevde du de mer typiska symtomen då, eller var du mer av en dagdrömmare?
Kände du dig utanför? Hade du lättare att skapa kontakt med yngre barn än med äldre?
Fundera på det men övertänk inte, fundera på ditt beteende och var ärlig mot dig själv.
Hur tungt och omvälvande det än kan vara.

Så, om du känner igen dig i beteendet och även haft utmaningarna hela livet så kan du absolut ta kontakt med en läkare för rådgivning om en första screening. Se bara till att den läkaren har kunskap om NPF och ADHD.
Det finns alltför många fall där det tar stopp i onödan redan på vårdcentralen.

Tack för att ni läst såhär långt och kom ihåg att det här bara är exempel på symtom för ADHD. Diagnosen är spretig och det är bara du som kan avgöra om de påverkar din vardag och det är bara en ordentlig utredning som kan avgöra om det handlar om just ADHD för dig.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen